Bestaande klant? Login

Stabiliteit

 

Belang van stabiliteit in heup- en bekkenregio

Interesse, of op zoek naar meer info? Vraag het aan één van onze coaches in jouw buurt!

Vind een coach  

Een goede stabiliteit in de heup- en bekkenregio is essentieel voor een goede biomechanica. Helaas zien we dat het hier heel vaak misloopt en dat gebrekkige stabiliteit in deze regio één van de grootste onderliggende oorzaken is van heel wat overbelastingsletsels in het onderste lidmaat. Veel loopblessures zijn bijvoorbeeld te wijten aan een zwak functionerende m. gluteus medius (middelste bilspier). De functie van deze spier is heupabductie en controle van de bekkenpositie tijdens unipodale stand (steunend op één voet). Vermits we bij het lopen constant landen op 1 been is dit een heel voorname spier. Een gebrek aan controle en kracht in deze spier is een heel belangrijke disfunctie!

Ook naar loopefficiëntie is deze stabiliteit zeer belangrijk. Om een reactie bij landing, geen verlies van energie en een efficiënte afstoot te hebben moet de bekkenregio gewoon perfect functioneren. Of een atleet zijn m. gluteus medius (of heupabductoren in het algemeen) goed functioneert is heel goed te detecteren met enkele eenvoudige tests. Wanneer er een gebrekkige stabiliteit is in de heup gaat bij unipodale stand de vrijstaande bekkenhelft de neiging hebben ‘af te hangen’. De m. gluteus medius aan de steunzijde is niet in staat voldoende te functioneren en zorgt ervoor dat de tegenovergestelde bekkenhelft afhangt.

Een andere typische eigenschap van de m. glutues medius is het vermijden van rotatie van het bovenbeen. Normaal moet de m. gluteus medius in staat zijn gedurende een unipodale squat het bovenbeen in neutrale stand te houden. Wanneer de m. gluteus medius echter te zwak is, zien we dat de femur naar binnen draait (endorotatie). Als gevolg hiervan draait ook de knie naar binnen. Een tweede gevolg is dat je voet doorzakt en er zich een platvoet vormt.

Door dit verkeerd bewegingspatroon worden heel wat structuren in het onderste lidmaat blootgesteld aan zware krachten. Dit kan leiden tot de volgende problemen:

  • in de heup tot bv. bursitis en adductorproblemen

  • in de knie tot kniepeesproblemen, frictiesyndroom, patellofemorale klachten, meniscusproblemen en kraakbeenbeschadiging

  • in het onderbeen tot verhoogde kans op beenvliesklachten en achillespeesproblemen

In feite zou in elk preventieprogramma voor lopers spiertraining voor de m. gluteus medius moeten zitten. Een goede motorische controle en spierkracht in de regio is essentieel!